Kostol Sedembolestnej Panny Márie Martin-Sever

Horčičné zrnko

"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi,
ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre,
takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32)

 

Späť na hlavnú stránku

 

POĎTE DO ÚSTRANIA A TROCHU SI ODPOČIŇTE (16. nedeľa cez rok)

 

Apoštoli sa zišli k Ježišovi a porozprávali mu všetko, čo robili a učili. On im povedal: „Poďte vy sami do ústrania na pusté miesto a trochu si odpočiňte.“ Lebo stále prichádzalo a odchádzalo mnoho ľudí a nemali sa kedy ani najesť. Odišli teda loďou na pusté miesto do samoty. Ale videli ich odchádzať a mnohí sa dovtípili, kam. Pešo sa tam zbehli zo všetkých miest a predstihli ich. Keď vystúpil a videl veľký zástup, zľutoval sa nad nimi, lebo boli ako ovce bez pastiera. A začal ich učiť mnohým veciam. (Mk 6, 30-34)

 

„Ako dieťa som na víkendy s rodičmi chodieval z Prahy na vidiek,“ hovorí istý kňaz. „Moji vrstovníci ma však vždy brali ako chlapca z mesta. A raz, keď som sa v niečom vyťahoval, ma pekne uzemnili: „Ty, Pražák, buď ticho! Keď chceš vidieť kravu, musíš do zoologickej!““ Ani som nemukol. Mali pravdu. Contra factum non est argumentum!

 

Aj nám je ťažké pod pojmami pastierstádo predstaviť si niečo zo života. Keby dnes prišiel Ježiš medzi nás, určite by použil nám zrozumiteľnejšie prirovnania. Človek, žijúci v Ježišovej dobe, však jeho prirovnaniam rozumel veľmi dobre. Výraz ovce bez pastiera v Starom Zákone označoval Izrael (Nm 27,17; 1 Kr 22,17; Ez 34,5).

 

Verš, v ktorom Ježiš volá učeníkov do ústrania, sa nachádza iba v Markovom evanjeliu. Od tohto miesta až do 10. kapitoly Markovho evanjelia bude zástup vystupovať len okrajovo. Evanjelista sa bude viac sústreďovať na učeníka a na jeho reakcie v kontakte s Ježišom.

 

V Markovom i Lukášovom evanjeliu je pred tento text umiestnený úryvok o zavraždení Jána Krstiteľa Herodesom (Mk 6,14-29, Lk 9,7-9). Ježiš musel byť dotknutý touto udalosťou a potreboval ju vnútorne spracovať. Preto hľadá samotu. Iní biblisti sú toho názoru, že sám Ježiš uniká pred Herodesom, keďže Herodes v ňom videl vzkrieseného Jána, ktorého dal sťať a ktorý v ňom vzbudzoval strach. Ježiš smeruje k východnému brehu Jordánu a následne do fenických miest Týrus a Sidon, keďže tieto oblasti už boli mimo Herodesovej právomoci.

 

Apoštoli, tak ako i Ježiš, boli v neustálom kontakte s ľuďmi. Sú Ježišom pozvaní na odpočinok v horách, ako to naznačuje evanjelista Ján (Jn 6,3). Mohli to byť hory východne od Genezaretského jazera. Keď však vystúpili z loďky, čakalo ich „nemilé“ prekvapenie v podobe zástupu ľudí.

 

Ježiš ako „dobrý pastier“ sa však zľutuje nad zástupom a pokračuje vo vyučovaní. Prekvapuje nás to – mnohí, ktorí Ježiša vyhľadali, sú dychtiví po zázrakoch, po viditeľných znameniach, Ježiš namiesto toho ponúka „iba“ ... slová.

 

Aj my môžeme zakúsiť, ako nás povzbudí Božie slovo, ak ho započujeme v pravý čas. Ono samotné dokáže zázraky – vedie nás, láme okovy hriechov a závislostí, kriesi k životu. Len musíme pre to niečo urobiť – vstať z pohodlného kresla a „odpočinúť“ si s Ježišom.

 

V evanjeliu tejto nedele na prvý pohľad akoby veľa nebolo. Nijaký zázrak, nijaký konflikt, nijaký výnimočný výrok. A predsa – text predstavuje Ježiša ako toho, ktorý vníma potreby apoštolov a pozýva ich do ústrania, aby si odpočinuli. Zároveň však dáva najavo, že ten, kto pracuje pre Krista, musí počítať so stroskotaním svojich plánov a učiť sa umeniu prijať nečakané. Ale v každom prípade má považovať čas pre načerpanie nových síl za nevyhnutný.

 

 Na stiahnutie

 

            Viac o tomto evanjeliu (vrátane príbehu) sa môžete dočítať v knihe Nad evanjeliom (Horčičné zrnká), ktorú si môžete zakúpiť vo Vydavateľstve Georg alebo v kníhkupectvách.

 

            Ak vás zamyslenia oslovujú, napíšte nám na adresu peter-kurhajec@naex.sk. Za vašu spätnú väzbu vám budeme vďační.